Wanneer jouw bedrijf een goede HR-cyclus heeft kunnen ontwikkelen, zal dat leiden tot goede gesprekken tussen jou en jouw werknemer. Het goede gesprek zal ervoor zorgen dat jouw werknemer zich meer op zijn/haar plek voelt, met plezier naar zijn/haar werk gaat en met een gerust hart naar huis kan gaan. Bij een goed gesprek draait het erom dat je geïnteresseerd bent in de ander en niet zelf de hele tijd aan het woord bent. 

Een goed gesprek hebben is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet namelijk rekening houden met meerdere dingen om zo een goed gesprek te kunnen voeren met jouw werknemers.  

Je kan niet alles weten 

Een van de belangrijkste dingen die je moet onthouden voor een goed gesprek, is dat je niet alles kan weten. Je moet dan dus ook niet doen alsof je alles wel weet. Het is juist een goed iets dat je niet alles weet. Op die manier kan je extra kennis halen uit het gesprek en zeggen dat je er iets van hebt geleerd. Daarnaast is het ook goed om veel vragen te stellen. Bij voorkeur open vragen. Op die manier krijg je namelijk hele interessante antwoorden en krijg je misschien wel dingen te weten die je anders nooit had geweten.  

Niet te veel details  

Een van de andere dingen die zorgen voor een goed gesprek is weinig details. Het klinkt misschien gek, maar toch is het zo. Een goed gesprek draait om een specifiek iets en daar wil je meer van weten. Het is dan vaak niet relevant voor jouw werknemer om details te horen, zoals data en namen. 

Wanneer je details weglaat, kan het zijn dat je het gevoel hebt dat het gesprek erg kort gaat zijn. Probeer daarom te voorkomen dat jij jezelf gaat herhalen. Het herhalen van jezelf zorgt ervoor dat je werknemers met moeite het gesprek kunnen volgen. Dat zal resulteren in een gesprek die niet goed verloopt.  

Luister goed naar elkaar  

Luisteren is misschien wel een van de meest belangrijkste dingen die ervoor kunnen zorgen dat een gesprek goed zal verlopen. Wanneer je een gesprek voert, is het belangrijk dat je oprecht luistert. Over het algemeen zal je luisteren naar iemand met de intentie om daarop te reageren. Je luistert dus niet naar iemand met de intentie om het te begrijpen. Toch is het begrijpen van wat iemand zegt nou precies waar een goed gesprek om draait. 

Als jij niet de intentie hebt om naar iemand te luisteren en diegene te begrijpen, heeft het gesprek bijna geen kans van slagen. Luister daarom oprecht naar degene waar je een gesprek mee voert. 

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.