Wat is boekhouden?
Boekhouden, een systematische manier van het noteren en ordenen van financiële transacties van een onderneming, instelling of een persoon, is iets wat we allemaal wel eens tegen zijn gekomen. Meestal wordt er bij de boekhouding gedacht aan een schrift vol met regels met bedragen die uitgegeven worden of juist verdiend worden. Het bijhouden van het financiële vermogen geeft een goed beeld van wat er aanwezig is en wat er in de toekomst eventueel met dit vermogen gedaan kan worden. Daarom is het voor veel bedrijven belangrijk om de boekhouding goed op orde te hebben. Maar tegenwoordig kan iedereen gemakkelijk zijn eigen boekhouding bij houden en vaak kan dit zelfs met een handig programma op de computer.
Programma’s voor iedereen
Er zijn veel verschillende manieren en programma’s om de boekhouding in bij te houden (Op zelfboekhouden.org vindt je een overzicht). Ouderwets kun je de boekhouding nog steeds bijhouden op papier, maar dit maakt een uiteindelijk overzicht lastig, zeker als het gaat om veel transacties en grote bedragen. Een gemakkelijk en bekend online programma is bijvoorbeeld Excel. Eenvoudige rekensommen en overzichten kunt u zelf opzitten in dit programma. Dit zal vooral handig zijn voor mensen die met een kleine hoeveelheid transacties willen beginnen. Naarmate u meer transacties heeft en het gaat over bedragen met oplopende getallen, kan het zijn dat u een iets meer geavanceerd programma nodig zult hebben.
Waar u op moet letten
Een van de belangrijkste dingen die komen kijken bij zo’n programma is natuurlijk dat het handig in gebruik is en een goed overzicht geeft van alle financiële zaken die u op orde probeert te krijgen. Daarnaast is een garantie op veiligheid van privacy belangrijk v.w.b. online boekhouden eenmanszaak. U wilt natuurlijk niet dat uw gegevens uitlekken en ergens online komen te staan of dat uw persoonlijke informatie gemakkelijk is in te zien.
Er zijn verschillende soorten programma’s verkrijgbaar die beter bij de ene persoon of bedrijf dan bij de andere passen. Zo zijn er programma’s die vooral gebruikt worden door accountants van grote bedrijven en verenigingen, maar ook programma’s die gemaakt zijn voor ZZP’ers met een klein bedrijf en starters. Het gebruiksgemak en de hoeveelheid extra’s die u nodig heeft, zullen afhangen van uw huidige positie. De opzet van het programma, de extra tools en natuurlijk de gebruiksprijs zullen een belangrijke rol spelen tijdens het zoeken naar een programma wat het beste bij u past.
Het is altijd verstandig om verschillende programma’s kort uit te proberen, zeker als deze een gratis proefperiode hebben. Hierdoor kunt u ze vergelijken en kijken welk programma het beste past bij uw wensen en financiële zaken.