Door de jaren heen zijn de meeste marketingactiviteiten van offline naar online verschoven. Daardoor zou je kunnen denken dat direct mail per post niet meer effectief is, maar het tegenovergestelde is waar. 

Je poststuk valt namelijk veel meer op dan voorheen, omdat de poststapel flink is geslonken. Maar je moet nog steeds moeite doen om een succes te maken van je direct mail campagne. In dit blogartikel delen we daar een aantal must-read tips voor.

Zorg dat jouw poststuk opvalt

Poststukken blijven soms lang ongeopend liggen, daarom is het van belang dat je ervoor zorgt dat je poststuk opvalt. Dat kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door voor een afwijkende kleur envelop te kiezen, zoals geel, groen of oranje.

Daarnaast helpt het als je de persoonsgegevens op de envelop zet, zodat jouw mailing persoonlijker overkomt. Ook kun je een weggever toevoegen. Je weggever zorgt voor een bol in de envelop en prikkelt de ontvanger om hem snel te openen.

Als het even kan probeer dan om al deze drie punten in te zetten om ervoor te zorgen dat je poststuk zo goed mogelijk opvalt en de openingskans zo groot mogelijk wordt.

De titel moet doorlezen stimuleren

De titel is het eerste dat je ontvanger van je mailing leest. Daarom is de titel een belangrijk element dat ervoor moet zorgen dat de ontvanger verder wil lezen. Maar hoe kun je dat voor elkaar krijgen?

Hier zijn allerlei tactieken voor. Als je bijvoorbeeld een ICT-bedrijf hebt en laptops repareert, dan zou je titel bijvoorbeeld kunnen zijn ‘Laptopreparatie, inclusief gratis vervangende laptop’. 

Mensen die met laptops werken kennen immers als geen ander het ongemak als hun laptop voor reparatie de deur uit is en ze daardoor op zoek moeten naar een oplossing om door te werken. De vervangende laptop veegt dat probleem in één keer van tafel en biedt een stuk gemak dat de lezer waarschijnlijk zal prikkelen om je boodschap te lezen.

De inhoud moet de call to action verkopen

Als het is gelukt om de ontvanger met de titel van je mailing te prikkelen om je boodschap te gaan lezen is het vervolgens belangrijk dat de inhoud van je boodschap de call to action verkoopt. Dat kun je bijvoorbeeld op de volgende manier doen:

  • Benoem de behoefte van je doelgroep. Bijvoorbeeld: ken je dat, ga je op je vrije dag lekker een stukje fietsen, krijg je een lekke band… 
  • Benoem de toevoegde waarde van jouw product en/of dienst. Bijvoorbeeld: zonde van je vrije dag en je fietstocht. En weetje, een lekke band kun je eenvoudig voorkomen met onze anti lek fietsbanden. Je kunt er zelfs mee door punaises rijden zonder dat je band lek gaat.
  • Benoem de mogelijke tegenargumenten die je lezer kan hebben. Bijvoorbeeld: de anti lekbanden zijn zo licht mogelijk gemaakt, waardoor je zo goed als geen verschil merkt ten opzichte van normale fietsbanden. En je kunt ze gewoon met je normale fietspomp oppompen. 
  • Geef aan wat de gewenste actie is (call to action). Bijvoorbeeld: bestel je band eenvoudig online via … of bezoek onze winkel.

Laat je call to action eruit springen

Veel mensen scannen mailings waardoor de kans groot is dat het belangrijkste onderdeel van je mailing niet wordt gezien. Dit is de call to action waar we het net al even over hadden. Om de kans daarop te vergroten is het van belang om de aandacht van je doelgroep te sturen, bijvoorbeeld door:

  • Een pijl of cirkel te gebruiken om de call to action onder de aandacht te brengen.
  • Een foto aan je mailing toe te voegen waarbij iemand naar je call to action wijst.
  • De gewenste actie vetgedrukt neer te zetten of een opvallende kleur te geven.

Schakel een direct mail specialist in

Als je de tips die we in dit artikel met je hebben gedeeld toepast op jouw direct mailing campagne dan is de kans op succes vrij groot. Maar eerlijk is eerlijk, het kan soms best lastig zijn om de tips te vertalen naar jouw mailing. Met name het vormgeven van je boodschap kan lastig zijn.Daarom is het altijd goed om een specialist in direct mailing te benaderen die de mailing voor je uitwerkt en het drukken en verzenden uit handen neemt. Het versturen van een direct mailing kost immers al snel een paar duizend euro. Het is de investering in het advies dus meer dan waard, omdat het de kans op een goed rendement vergroot.

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.