In een tijdperk waarin digitale marketing de overhand heeft, valt direct mail per post extra op. De stapel enveloppen die dagelijks bij mensen op de deurmat valt, wordt immers steeds kleiner waardoor jouw poststuk meer aandacht krijgt. En die aandacht kun je nog verder vergroten door de tips toe te passen die we in dit artikel met je gaan delen.
Definieer je doelgroep
Voordat je begint met het ontwerpen van je direct mailingcampagne, is het belangrijk om je doelgroep te definiëren. Welke problemen of vraagstukken hebben ze? Welke services vinden ze belangrijk? Omschrijf je doelgroep gedetailleerd, zodat er een persona ontstaat. Oftewel een profielschets.
Met een persona wordt het een stuk makkelijker om je direct mail campagne zo goed mogelijk aan te laten sluiten op je doelgroep.
Maak je boodschap zo persoonlijk mogelijk
Een effectieve direct mailing vereist een boodschap die de ontvangers aanspreekt. Maak je boodschap persoonlijk en relevant door de naam van de ontvanger te gebruiken en in te spelen op specifieke pijnpunten of behoeften. Geef duidelijk aan welke voordelen je producten of diensten bieden en waarom ze de moeite waard zijn om te overwegen.
Gebruik hoogwaardig materiaal voor je mailing
De kwaliteit van het materiaal dat je gebruikt voor je direct mailing is zeer belangrijk. Zorg voor professioneel ogende brieven, enveloppen, flyers of brochures die de waarde en betrouwbaarheid van je merk weerspiegelen. Investeer in hoogwaardig papier, levendige kleuren en een aantrekkelijk ontwerp om een blijvend goede indruk achter te laten bij de ontvangers.
Voor wat betreft de envelop raden we je aan om een onderscheidende kleur te gebruiken. Dus een kleur die niet vaak wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een groene, oranje of gele envelop.
Voeg een opvallende call-to-action toe
Een direct mailing zonder een duidelijke call-to-action mist zijn doel, namelijk het genereren van leads en klanten. Zorg ervoor dat je ontvangers precies weten wat ze moeten doen na het lezen van je boodschap.
Plaats een opvallende en eenvoudige call-to-action, zoals ‘Bel ons nu’, ‘Bezoek onze website’ of ‘Claim je exclusieve aanbieding’. Maak het makkelijk en verleidelijk voor ontvangers om actie te ondernemen. Voeg bijvoorbeeld een QR-code toe of een eenvoudige URL zoals bedrijfsnaam.nl/actie.
Zorg voor een bobbel in je envelop
Een bobbel in een envelop is onweerstaanbaar voor de meeste mensen. Ze moeten weten wat het is en openen je envelop daardoor meteen als hij op de deurmat valt. Een bobbel kun je bijvoorbeeld maken door een sleutelhanger, een rolletje snoep of een sample van je product in de envelop te doen.
Test en meet je campagne
Het is belangrijk om je direct mailingcampagne te testen voordat je deze op grote schaal gaat versturen. Stuur een aantal poststukken naar een testgroep en vraag om feedback. Verwerk de feedback in je mailing en ga daarna pas grootschalig over tot verzending.
Schakel de hulp in van een direct mail specialist
Wil je zeker weten dat jouw direct mailing aan alle vereisten doet om er een succes van te maken? Maak dan gebruik van de diensten van een specialist in direct mailing om het werk uit handen te nemen.